De Caribische kust - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu De Caribische kust - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

De Caribische kust

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

01 Augustus 2023 | Costa Rica, Cahuita

Op weg naar Cahuita

Via de hoofdweg 32 rijden we richting de kust. Al snel rijden we door NP Braulio Carillo en veranderd het uitzicht. Varens, palmbomen en bananenplanten.

Er zijn 10.000 verschillende soorten planten.

1/3 van Costa Rica is beschermd. En nergens is het vlak. De temperaturen zijn heel wisselend.

We rijden ongeveer 4u voordat we in Cahuita aankomen. Een leuk kustplaatsje met reggae en surf Vibes. We gaan naar het National Park waar we een aantal uur doorbrengen en opzoek gaan naar dieren. We zien voornamelijk luiaards, apen en heel véél muggen. We kunnen zwemmen in de Caribische zee, om af te koelen. Oh, nee die is lekker warm.

We slapen 2 nachten in het Atlantida resort aan de kust. Veel groen en dieren om ons heen. Kikkers, salamanders en goudhazen.

We nemen een duik in het zwembad, die kouder is dan de Caribische zee.

's Avonds eten we in het resort met de hele groep.

Dag 4

Door weersomstandigheden kunnen we deze vrije dag niet snorkelen en kajakken, dus we maken gebruik van een soort alternatief programma. We kunnen de BriBri Indianen bezoeken die hier in deze omgeving leven en/ of een Jaguar rescue centrum.

Ik kies voor het rescue centrum. We gaan wel met de hele groep oppad en de excursies wisselen elkaar af.

Onderweg er naar toe valt het me op dat je veel kenmerken uit de VS ziet; de grote trucs, de verkeersborden en de gele schoolbussen. Over het algemeen rijden ze in oude barrels, maar ook de grote bakbeesten als RAM rijden hier rond. In San José zie je op elke hoek een Mac Donalds, Pizzahut en KFC. Ook doet het land me denken aan eerder bezochten reizen als Sri Lanka en Afrika. Ik vind het hier wél schoner.

In het verkeer zijn ze sociaal en wordt er netjes aan de regels gehouden.

Het geld is net zo kleurrijk als het land. 500 Colonos is ongeveer één dollar.

In het rescue centrum vangen ze veel dieren op. Er komen zo'n 1000 dieren per jaar binnen. Maar Jaguars zijn er niet. 50% van de dieren worden weer terug gezet in de natuur, 40% overlijd en 10% blijft in het centrum.

We zien, papagaaien, parkieten, apen, luiaards, slangen en katachtigen. We lopen een rondje langs de dieren die permanent in het centrum blijven en niet geschikt zijn om meer uit te zetten in het wild. Onder anderen doordat ze blind zijn, ledematen missen, te gewend zijn aan mensen of speciale zorg nodig hebben.

Na het bezoek ga ik met een klein groepje, met de lokale bus, terug naar het resort. We pakken de bus vauit vanuit Puerto Viejo, wat ook een onwijs leuk kustplaatsje is. De anderen gaan door naar de BriBri Indianen.

De rest van de middag chillen we op het resort en 's avonds gaan we met een klein groepje uiteten in de dorpje. We eten bij Cocos bar. Lekker en gezellig.

We treffen het steeds met het weer.

Groetjes [e-1f44b]

• 05 Augustus 2023 - 07:30