Serengeti oftewel eindeloze vlakte - Reisverslag uit Musoma, Tanzania van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu Serengeti oftewel eindeloze vlakte - Reisverslag uit Musoma, Tanzania van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

Serengeti oftewel eindeloze vlakte

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 Augustus 2012 | Tanzania, Musoma

Karibu (welkom) in de Serengeti,

Ik kijk er weer naar uit om dieren te spotten. Toch een leuke gezamelijke bezigheid en veel om te delen en te bespreken.

Vandaag konden we uitslapen, 8.30u ontbijt ;) Om 14.00u kunnen we pas de Serengeti in. Voor vertrek sloegen we weer liters water in, want de komende 3 dagen zitten we weer in de middle of nowhere!

Bij de gate eerst geluncht want we hadden nog een lange weg te gaan naar het kamp en dat over een lange hobbelige dirtroad. We zouden nu alleen stoppen voor dieren die we nog niet gezien hadden, anders zou het helemaal nacht werk worden. De eerste paar honderd meter was het al raak... Gnoes, struisvogels en Topi's (soort hert). Verder het welbekende... Thomson gazelle, impala, zebra's enz.
Om 18.00u op de campground met nog 5 andere bussen, het is gedaan met de rust. Tent opzetten, genieten van de zonsondergang en in de rij voor wc en/of douche, 2 per geslacht... :( En je raad het al binnen no time één ranzige bende. Het leuke was dat we NL medereizigers troffen van koningaap. En die zeiden dat we een goed kans hadden om toch eindelijk dat jachtluipaard eens te zien, we konden niet wachten!
Ook hier weer goed oppassen voor de dieren, hyena's, leeuwen, jakhalzen. Ook hebben de jongens een eng verhaal gehoord van Tom de chauffeur, maar wij mogen het niet weten...

5.30 ging de wekken, ja je moet er vroeg bij zijn om dieren te spotten. Helaas hadden we de eerste 2 uur geen geluk. En de moed zonk in onze schoenen. Het enige nog wel leuke wat we zagen waren 4 luchtballonnen.
Uiteindelijk toch geluk.... jahoor het Luipaard konden we afstrepen. Daar lag hij dan in een boom heerlijk uit te buiken. De Impala of gazelle konden we nog net aan zijn poten herkennen. Eet smakelijk.
Rond half 12 waren we terug op het kamp. Even een paar uurtjes voor ons zelf. Wasje gedaan, dagboekje bij geschreven en lekker chillen in de zon. Tom de chauffeur lag onder de truck, door al dat getril en stof moest het een en ander even nagekeken worden.
14.30u weer op pad, maar eerst langs het visitorscenter om al onze batterijen op te laden. Haha geen gezicht zo'n berg knipperende opladers... Wij keken ondertussen een documentaire over Serengeti.
Daarna onze 2e gamedrive. Veel girafffe en niet veel later waren de leeuwen weer aan de beurt. Langs de truck en in vele groepen bij elkaar, ook de Jakhalzen en hyena's waren paraat.
En als klap op de vuurpijl ook nog een parend Luipaard stelletje.
Door al dat moois, moesten we ons nog haasten, want de zon ging alweer onder. Op tijd mijn bedje in.

Een onrustige nacht geweest. Er was iets tegen mijn tent gelopen of opgevallen, dit bleek een uil te zijn geweest, want die zat bij mijn reisgenoten op de tent dat zij naar bed gingen. Ik heb een hyena horen lachen en verder gekraak en geritsel. Tom en een ander reismaatje hebben een leeuw op het kamp horen brullen, omdat de welpen iets deden wat ze niet goed vond, en gezien. Het bewijs waren de vele pootafdrukken in het zand, een aantal meters van de tenten.
Vrij snel tijdens de gamedrive werden we getipt door andere collega's. Eerste instantie wilden ze niet zeggen wat, om teleurstelling te voorkomen. Snel er op af en we hadden geluk, veel geluk een jachtluipaard met welpen stonden op de rotsen tussen de bossage. In een beweging zag ik ze en heb ik een foto kunnen nemen, daarna waren ze verdwenen en hebben we ze niet meer gezien.
Verder een leeuw langs de truck, kuddes giraffe en kuddes olifanten die heel dichtbij de truck passeerden, Prachtig!!!! :D
Langzaam gingen we opweg naar onze volgende bestemming 'de Ngorongoro Krater'. Buiten de gate van Serengeti geluncht waar we een uitkijkpunt hadden over de Serengeti en dan zie je echt waarom ze dit de Serengeti noemen. Ongelovelijk ;)
De weg duurde oneindig lang en mij verbaast het nog steeds dat er niemand ziek is geworden van al dat gehobbel en geslinger.
De lange weg werd beloond door een prachtige valley waar masai mensen in prachtige kleuren met hun kuddes zich naar huis baanden. Ook konden we de Krater al zien. Gigantisch groot met een prachtig zout meer.
Op het kamp snel mijn tent opgezet, en gehaast voor een douche. Weer met meerdere trucks hier. Al snel een bericht dat er vlakbij een olifant van de vuilnisbelt stond te eten en niet veel later liepen er zebra's door de bosjes. Ook moesten we al het eten wat we bij ons hadden in de truck laten. Niets in de tent!! Hier zijn aardvarkens die er alles aan doen om dat eten te pakken te krijgen. Ze scheuren zonder pardon je tentje open. En dit had zich al een keer afgespeeld... Slik :s Weltrusten...

Volgende keer meer over Ngorongoro.

Lijst 'big 5':
Olifant: check
Leeuw: check, behalve het mannetje
Buffel: check
Neushoorn (zwarte en witte): check
Jachtluipaard: check :)

Liefs Aniet.

• 29 Augustus 2012 - 17:28

Bessel:

Hier doe je het allemaal voor, geweldige ervaringen.
    En.....het lijstje is compleet.