3 dagen trein, op naar Irkoetsk - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu 3 dagen trein, op naar Irkoetsk - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

3 dagen trein, op naar Irkoetsk

Door: Aniet

Blijf op de hoogte en volg Anita

25 Juli 2013 | Rusland, Novosibirsk

Goedemorgen allemaal,

Wat is dat toch heerlijk wakker worden. Het ritme van de trein en een mooi landschap dat aan je voorbij flitst.

De dag(en) komen we vooral door met: lezen, schrijven, naar buiten staren, tukkie doen, eten, en kletsen. En zo af en toe mogen we de trein even uit. De stoptijd is wisselend en hangt ook af van evt. vertraging.
De eerste dag stoppen we in het plaatsje Omsk, langzaam aan begin je steeds meer verkopers te zien op de stations. Karren vol met eten en drinken, vooral lokale hapjes en de bontmutsen zijn opvallend. Via een 870m. lange brug over de Ob komen we om 23.00u aan in Novosibirsk, een half uur stop, en zijn we even het stationsgebouw ingelopen. Prachtig marmeren pilaren en mooie lampen aan het plafond. Vervolgens tijd voor vodka en een liedje "Ai ai Olga." Echt weer die juffies hè, zeggen de mannen dan...

De tweede dag niet veel bijzonders en vrijwel hetzelfde al de vorige. Maar nog steeds onwijs naar ons zin, wat een leven. Zo relaxed! :D We stoppen in Krasnoyarsk en Ilanskaya. Op bijna elk station staat een oude locomotief te pronken.

Even wat over de trein:
Een grote locomotief met daarachter iets van 15 wagons. In onze wagon zitten 10 coupes. Aan een kant een lange gang en de andere kant de coupes. Deze zijn voor 4 personen. Voor de sfeer liggen er kleden op de grond en hangen er gordijntjes.
Onze grote tassen/ backpack kunnen we kwijt in de bank (even de zitting optillen). Aan weerzijde van de coupe 2 banken en daarboven hangen 2 bedden. Hier slapen Suus en ik. Boven het gangpad is ook opslag ruimte, hier liggen extra dekens. Ook hangen er netjes aan de muur om kleine spulletjes in te doen. En er is nog een tafeltje, voorzien van kleedje.
Aan begin en eind van de wagon een toilet met fonteintje. vergelijkbaar als de NS wc. De eerste trein had een tank, bij deze trein beland alles op het spoor. En daarom wordt het toilet 15 min. voor aankomst op station afgesloten en pas na 15 min. na vertrek weer geopend. Goed plannen dus. ;)

25 juli, 9.30u komen we aan in Irkoetsk, gelegen aan de Angara rivier. En als je dan een mooie hotelkamer komt is dat toch echt wel even genieten. Het eerste wat je dan doet is douchen. ;)
Met een groepje de stad verkend en even geluncht. Naar een lokale markt geweest waar ze veel groenten en fruit verkochten. Èn opvallend veel bestrijdingsmiddelen :s
Ook naar het stadscentrum gelopen en nog even in een prachtig beschilderde Kathedraal gekeken. Onwijs...
's Avond op een sjasliekboot gegeten, gezellig en simpel. Vervolgens met de jeugd er tussen uit gepiept en in de cocktailbar van het hotel beland. Gezellig! :)

Morgen naar het Baikal Meer.

Doei doei.

• 11 Augustus 2013 - 11:22

Mam:

De trein valt toch wel mee??
    Klinkt goed met de jeugd er
    tissen uit gepiep..
    Als het maar gezellig is toch..