Het eindpunt is in zicht!! - Reisverslag uit Erlian, China van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu Het eindpunt is in zicht!! - Reisverslag uit Erlian, China van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

Het eindpunt is in zicht!!

Door: Aniet

Blijf op de hoogte en volg Anita

05 Augustus 2013 | China, Erlian

Hey hey,

De ochtend moesten we vroeg op om optijd op het treinstation te zijn. De zon zagen we boven de stad opkomen. Tijd om afscheid te nemen van Bengi en de 2 chauffeurs, waar we een week mee opgetrokken te hebben. Dit gaat ons toch wel even aan het hart... :(

De trein vertrekt, onze laatste treinrit (1 nachtje), want de volgende stop is Peking en vandaar vliegen we terug naar Amsterdam. Ik ga die trein nog missen... We rijden door de Gobi woestijn. Uitgestrekte vlaktes met niets, af en toe een Ger, een kudde schapen/geiten, koeien, paarden en kamelen. Er lijkt geen eind aan te komen.

We vermaken ons weer met het welbekende en de tijd vliegt aan ons voorbij. We kijken uit naar Peking, wat heeft deze stad ons weer te bieden... sowieso de Chinese muur, waar we onwijs naar uitkijken. :)

Rond 19.00u kwamen we bij de Mongoolse grens, ongeveer 1,5 uur wachttijd. Vervolgens 20 min. door Niemandsland voordat we China bereikte. Hier stond ons weer een bijzondere ervaring te wachten... de wielen moesten gewisseld worden, omdat het spoor in Rusland en Mongolië smaller is dan in China. Eenmaal in de loods werd de hele wagon met een krik (electrisch) de lucht ingeduwd. De hele rij onderstellen werden er onder vandaan gereden en een hele rits nieuwe eronder gezet... ongeloofelijk!
Dit was een borrel waard, niet te laat geworden. Uiteindelijk was het 01.15u dat de trein vertrok. Niet meer meegekregen want wij lagen alweer heerlijk te dromen.

De volgende dag nog steeds Gobi woestijn. Maar uiteindelijk zien we het landschap veranderen en ja het klopt... dit is China. Veel groen, ruige bergen en diepe valleien (en veel maisvelden). Voordat het eind echt inzicht kwam moesten we nog 64 tunnels door, daarna werden de kilometerpaaltjes tastbaarder en kon het aftellen beginnen! :)
20, 10 enn.... 0, Whoehoe Beijing!!! :D:D
Nog wel een stukje rijden voordat we echt op het prachtige, met supersonische snelheidstreinen, station konden uitstappen. Dit was toch wel een bijzonder moment.... helemaal van Moskou naar Peking, meer dan 7000km en een onvergetelijke reis! :D

De middag hadden we voor ons zelf en 'savonds, zo als gewoonlijk, afgesproken om samen te eten. Met de metro de stad in, en nu heb ik al behoorlijk wat metrostations gezien, maar dit is de eerste die ik in één keer begrijp. Ongeveer 30 jaar oud, netjes, super overzichtelijk en ook in het Engels! Zelfs Amsterdam kan hier nog wat van leren. ;)
We kwamen in een straatje terecht waar het krioelde van de mensen, vooral veel Aziaten. Iedereen wilde zo'n grote groep Westerlingen wel aan hun tafeltjes hebben, dus een beetje 'proppen' alsof je in Chersonissos bent kan dan werken. ;) Het was zelfs zo erg dat een vader met zoon weggestuurd werden om ruimte te maken van ons... ahh en dan voel je je wel opgelaten hoor! Niet zo leuk!

Heerlijk gegeten, er klonk muziek en een leuk sfeertje. Welcome to Beijing! Ook waren vooral wij hier de trekpleister en zijn we op heel wat camera's en video's vastgelegd. Vooral kleine kinderen en jeugd vinden ons heel bijzonder en vragen zonder schaamte of ze even met ons op de foto mogen. Best hoor! :) haha.
Vervolgens nog naar een lokale avondmarkt en ik moet zeggen daar moest ik me even op voorbereiden met een volle maag. Die geuren en wat je daar allemaal zag liggen was even omschakelen. Ingewanden, ballen, schorpioenen, spinnen, inkvis en vele insecten als zijderupsen, torren en sprinkhanen... :s

Nog even door een luxe winkelstraat en ik moet zeggen deze stad bevalt me. Zo relaxed, schoon, fijne sfeer, veilig en aardig mensen. Ja hier kan ik wel een tijdje vertoefen.

Met een goede eerste indruk, in ons mooie hotel en lekkere bedje, heerlijk ingeslapen.

Volgende keer meer over Beijing!
Xx

• 14 Augustus 2013 - 19:45

Henk Zinger:

hoi Anita, wat een mooie belevenissen heb je weer mee gemaakt, het ene verhaal nog mooier als het andere verhaal. Deze ervaring pakken ze niet af, en als je straks weer voor de klas staat kan je de leerlingen heel wat vertellen enmooie foto's laten zien.
    In ieder geval weer een veilige thuisreis en mogelijk tot 11 september tijdens de opendag in OS Amsterdam.
    Henk Zinger.

• 14 Augustus 2013 - 21:47

Mam:

Er staat eindpunt in zicht..
    Voor mij een dubbel gevoel.
    Je bent weer thuis. Super..
    maar je reisverslag ga ik weer missen.
    Bofkont..x

• 15 Augustus 2013 - 00:45

Michael:

Hey topper eindelijk ben je er
    Geniet er van en we wachten met smart op de foto's
    Voor al qian vraagt geregeld naar je.

Groetjes van ons

• 15 Augustus 2013 - 00:45

Michael:

Hey topper eindelijk ben je er
    Geniet er van en we wachten met smart op de foto's
    Voor al qian vraagt geregeld naar je.

Groetjes van ons