The mighty jungle - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu The mighty jungle - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

The mighty jungle

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

04 Augustus 2023 | Costa Rica, Tortuguero

Hoi allemaal,

Leuk om te lezen dat jullie mij weer volgen. [e-1f603]

Tortuguero National park

Afgeleid van de naam schildpadden (Tortugas).

We vertrekken optijd en rijden 4 tot 5 uur naar Tortuguero NP. We hebben een enerverende rit, omdat we een reisgenoot hebben die behoorlijk ziek is. We passen de rit aan door het rustig aan te doen met wat extra stops. We komen dus later aan op de plaats van bestemming.

Het laatste stuk, naar de logde, verplaatsen we ons per boot. We spotten al vrij snel Kaaimannen die op de oevers liggen. We varen ongeveer een half uur naar ons verblijf midden in de natuur, alleen per boot bereikbaar.

We slapen in basic cabines en worden gewaarschuwd voor dieven, die niet geïnteresseerd zijn in geld of waardevolle spullen maar voedsel. Apen!

De tuin is weer een oase van dieren, vele vogels vliegen er rond en de apen brullen in de bomen.

We verkennen het terrein en eten in het restaurant op het resort.

De basis van de meeste maaltijden hier is rijst met zwarte bonen, zelfs 's morgens voor het ontbijt maar dan met ei en fruit erbij. Wat hier fantastisch smaakt; watermeloen, ananas en papaya. Gelukkig wordt er zo nu en dan aan ons Nederlanders gedacht en hebben we brood en cornflakes als extra keus. Toch lekker voor de afwisseling. [e-1f609]

Dag 6

We kunnen vandaag 2 verschillende opties doen om het gebied te verkennen. Of je doet 's morgens een motorboot tour of 's middags een kano tour. Tineke gaat voor de motorboot en ik voor de kano.

's Morgen loop ik met nog een aantal van de groep onderleiding van Mario een rondje rond het resort (1u). We spotten vele vogels, kikkers, spinnen en natuurlijk weer heel véél muggen.

Daarna chill ik wat op de kamer en als Tineke terug is lunchen we nog even, voordat ik weg ga.

Met de boot worden we naar het punt gebracht die de kano's verhuurd. En gaan we onder leiding van een gids op pad. We kunnen met z'n allen in 1 grote kano.

Wat een rust en stilte, je hoort alleen de natuur en peddels door het water glijden.

We turen naar de bomen en oevers en gaan op de geluiden af. We zien veel; kaaimannen, leguanen, watervogels en apen. Het was een gave tocht!

's Avonds hebben er ons opgegeven voor de schildpadden tour. We varen naar het strand en onder begeleidingen van de gids melden we ons bij de rangers en lopen we richting het strand. Al snel krijgen we te horen dat er schildpadden zijn. Yes! Want dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Er is er één in de buurt, maar de rangers neemt iets verder op een kijkje want daar lijkt nog een schildpad te liggen. Al snel krijgen we een lichtsignaal en kunnen we die kant op. De gids is zo enthousiast dat ik er op een holletje achteraan moet. We hebben nu een schildpad voor ons zelf en anders hadden we die ander met meerdere moeten delen. We kunnen er niet met z'n allen omheen, maar moeten steeds in kleine groepjes even afwisselen.

En daar ligt ze dan een zeeschildpad in een eigen gegraven kuil, met nog een dieper gat onder haar. Eén voor één en soms wel 3 tegelijk vallen de perfect mooie ronde eitjes, zo groot als pingpongballetjes, in het zand. Wát bijzonder en wát indrukwekkend!! Echt héél gaaf om dit te kunnen zien.

We zien haar nog de kuil voor een deel dichtgooien. Maar dan is het tijd om te gaan.

Ik heb bijna medelijden met het dier; eerst die zware tocht over het strand, de sporen zijn goed te zien, dan legt ze in een trans haar eieren en dan moet ze die hele kuil weer dichtgooien. En dat gaat allemaal niet makkelijk met die flippers en zo'n schild op je rug. Daarna weer terug over het strand die zee in. Wat een klus!

Als we de volgende dag weer terug gebracht worden naar het vaste land zie we een tapier! Zo Lucky.

Pura Vida!

Tot de volgende.

X Aniet

• 06 Augustus 2023 - 13:23

Fanny:

Leuk hoor Aniet, allemaal heel herkenbaar! Geniet lekker pura vida

• 06 Augustus 2023 - 14:32

Ilona :

Mooie verhalen Aniet! Lekker genieten!

• 06 Augustus 2023 - 19:45

Bessel:

Echt avontuurlijk hoor

• 07 Augustus 2023 - 23:09

Michael:

Heerlijk verhaal weer.

• 13 Augustus 2023 - 07:36

Susanne:

Wat gaaf! Zo te lezen heb je weer een prachtige reis te pakken.

Geniet!