Van Ger naar Ger door Mongolië :D - Reisverslag uit Kharkhorin, Mongolië van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu Van Ger naar Ger door Mongolië :D - Reisverslag uit Kharkhorin, Mongolië van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

Van Ger naar Ger door Mongolië :D

Door: Aniet

Blijf op de hoogte en volg Anita

03 Augustus 2013 | Mongolië, Kharkhorin

Hoi allemaal,

We reizen een week door Mongolië! En trekken van Ger-kamp naar Ger-kamp.
Een Ger, in Russisch Yurt genoemd, is een ronde witte tent. Het geraamte is gemaakt van hout en prachtig gekleurd. Daar omheen is vilt (van schapen wol) en doek gelegd. Goed voor regen, wind en kou. Sommige Gers hebben een fundering van beton en andere van hout. Er staan bedden in, een tafeltje, kastjes en een kachel. Verder voor de aankleding ligt er een kleed op de grond, en is de wand bekleed met doeken. Heel knus en gezellig.
De huisdieren die we in de Ger hebben gehad zijn: Kikkers, sprinkhanen, muizen, motten, vliegen, torren, wespen en spinnen heel veel spinnen.... :/

Met de trein kwamen we aan in Ulaanbaatar, de hoofdstad, we werden afgehaald door lokale gids Bengi en 2 chauffeurs. We trekken de komende dagen met 2 busjes door het land.
Deze dag reden we nog over het asfalt, dit ligt hier maar beperkt, dus zullen we de rest van de trip off-road rijden.
Onderweg hadden we een stop voor thee en koffie en vielen we gelijk in het Mongoolse leven. Een kudde van wel 1000 schapen en geiten moesten over een brug naar de andere kant gebracht worden, dit gebeurde door een stuk of 5 ruiters. Een prachtig schouwspel. Onder deze brug schuilde kuddes paarden voor de zon.
We reden door uitgestrekte steppes met op de horizon prachtige rotsformaties. Wat is dit een mooi land!!

Op het kamp een lunch en hebben we de berg opgewandeld, wat beloond werd met een geweldig uitzicht. De volgende dag over de bergpas naar het klooster en tempels aan de andere kant. 's Middags hebben we een prachtige paardrijrit gemaakt.

In dit kamp verbleven we 2 nachten, de andere kampen hebben we allemaal 1 nacht geslapen.
Natuurlijk hielden de vodka avonden gewoon stand. ;)

Een ander ding wat mij nog onwijs is bij gebleven en waarvan de hele groep enthousiast was, was de rit naar het tweede kamp. Het regent en om in het volgende kamp te komen moeten we een rivier oversteken.
Vorig jaar was hier het een en ander om te doen en toen was het droog weer. Nu plenst het van de lucht.
De busjes hebben mooite om de heuvels over te komen, glibberend en glijdend berijken we de top.
Vervolgens komen we bij modderpoolen, we zijn niet de enige langs deze weg komt, dus alles is al aardig stuk gereden. Je raad het natuurlijk al... de busjes komen vast te zitten. De sleepkabels worden uit de achterbak gehaald en wij hebben de busjes duwend en trekkend weer op het droge weten te krijgen... Nou ja droge, zo kwamen we namelijk nog wel wat blubber tegen. ;)
Uiteindelijk bereikte we de rivier, stond best hoog en een aardige stroming. Maar na een lekkeband gewisseld te hebben hebben we de overkant bereikt.
Door al die regen blijf het niet bij deze rivier maar waren er al wat meer stoompjes ontstaan. Veel later dan gepland zijn we toch op ons kamp aangekomen. En daar wachten nog een verrassing... ze hadden een 'hot pool'. Na de lunch zijn we hier met z'n alle ingedoken en hebben heerlijk zitten poedelen.
In de Ger werd de kachel lekker opgestookt, dus nog een sauna toe. :)

We bezochten deze week, ook wat tempels/klooster. Een museum over de geschiedenis en onstaan van Mongolië. Een lokaal marktje en reden langs de oude hoofdstad Kharkhorum.
Ook het Ugii meer was een stop, ondanks de regen toch een wandeling gemaakt. Maar van varen en zonnebaden kwam niets terecht.
Ik moet zeggen dit was het vieste kamp waar we hebben gezeten. Zoveel ongedierte en ook door de regen zag het er niet uit.
Wel een hoogtepunt was dat we na het diner met een beperkt groepje en de bazin om tafel kwamen te zitten. De vodka vloede weer rijk (van het huis) en we hadden leuke gesprekken. :)

Het laatste kamp waar we heen gingen was Khustai NP. Ook hier stond een hoogtepunt te wachten. Ten eerste hebben Maxima en WA hier geslapen, omdat die vrienden zijn van dit programma. En wat ook nog geweldig was trouwens, 2 reisgenoten sliepen in de Ger van hen. Deze Ger had een aanbouw badkamer... luxe!!
Iedereen was trouwens vol van de Ger, zag er zo goed uit! Iedereen liep uitgelaten over het kamp en bij iedereen moest even gekeken was hoe mooi hun Ger was. Haha :)
Maar goed het draaide hier in dit park om de Przewalskipaarden. Later op de middag (gedurende de dag zijn de paarden in de bergen om de warmte te ontlopen en tegen zonsondergang komen ze de heuvels af) het park in en op zoek naar deze prachtige dieren. Herkenbaar aan de korte stevige nek, geel/ licht bruine kleur en een zwarte streep over hun rug. Enn.. dit dier heeft 2 chromosomen meer dan het normale paard.
We hebben ze gevonden, kosten was moeite, maar ze kwamen in een giganische kudde de heuvel af. Prachtig Prachtig!!
De laatste nacht was top. We hoefde geen bedcheck te doen naar enge beesten (wat we elke avond deden), maar toch deden we het omdat het nou eenmaal een ritueel was geworden.

De laatste nacht in een hotel in Ulaanbaatar, en wat is het dan weer heerlijk. Weer trein klaar maken en op naar het eindpunt.... BEIJING!!
Whoehoe excited!!! :D:D

Liefs, Suus en Anita
xx

• 13 Augustus 2013 - 21:48

Mam:

Het begint best te kriebelen
    (ik wil ook!!!)

• 13 Augustus 2013 - 22:35

Hanny Smits:

Een super reis he ben jullie gehad, maar gezien de muizen zie ik af van de het tenten. Haha