Een aantal dagen terug in de tijd - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu Een aantal dagen terug in de tijd - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

Een aantal dagen terug in de tijd

Door: Aniet

Blijf op de hoogte en volg Anita

29 Juli 2015 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Hoi allemaal,

Van de ene oude koningsstad (Anuradhapura), vertrokken we naar de tweede oude koningsstad Polonnaruwa.
We bekijken veel sites, dit zijn de plekken waar de tempels, boeddha en monasteries zijn, de heilige plekken van het Boedisme en Hindoeïsme.
Vandaag bezoeken we eerst een argeologisch museum om een kijk te krijgen op hoe het was. Daarna stapte we weer op fiets en gingen we opweg naar de oude stad. Het was weer een plaatje al dan al in ruïnes of voor delen vervallen maar zo bezochten we het oude paleis dat toen uit 7 verdiepingen bestond, de audiëntie zaal en De Vatadage, een prachtig versierd rond bouwwerk met natuurlijk de boeddha die je welkom heet.
Het was bloedheet vandaag, dus rustig aan
We werden getrakteerd op een King Coconut, heerlijk verfrissend en goed voor de dorst. De laatste stop was we een hoogte punt en een van de best bewaard gebleven sites van SL. 4 prachtige boeddha's in een rotswand. Prachtige details en sprekende gezichtsuitdrukkingen.
Na de lunch een fantastische trip door het binnenland. Langs dorpjes waar we in aanraking kwamen met het dagelijks leven van de locals. Wassen, vissen en baden in de rivier. Kinderen die op je af komen rennen in de hoop dat ze wat krijgen (wel iets toeristische dus). Veel blijde gezichten en zwaaiende mensen. Ook prachtige natuur; kameleons en mooi gekleurde ijsvogels. We maakten een stop in de rijstvelden voor een cocktail, Arrack de landelijke borrel. Vervolgens vervolgde we onze weg naar het hotel. Later dan gepland maar zeker de moeite waard geweest!

De volgende dag (woe. 29/7) staan er ook een paar hoogtepunten te wachten. Eerste een bezoek aan een houtbewerking werkplaats, waar ze met veel trots het werk aan ons lieten zien. Het pronkstuk was een olifant op bijna ware grootte.
Daarna brachten we een bezoek aan een school. Dit stond niet op de planning maar omdat een stel van de groep had kaarten gekregen in het vliegtuig en zo is het plan ontstaan. We hebben geld ingelegd en vervolgens schriften, wasco en potloden van gekocht. Onze plaatselijk gids had contact gezocht met school, iets verder van de weg omdat die armer zijn. De kids stonden al met smart op ons te wachten. Wat een blijdschap en enthousiasme. Een mooie belevenis. Als gebaar gaven we aan de directeur allemaal een schrift en een doosje wasco en verlieten de school met een voldaan gevoel en blij gezicht.
Het volgende hoogtepunt was Sigiriya, de leeuwenrots. Meer dan 200m boven de grond en hier boven op de top een paleis. Een aardige klim maar zeker de moeite waard. Wat een uitzicht. Op het eerste terras die als begin diende naar de top staan 2 gigantische leeuwen poten. Zijn kop is helaas vervallen en niet meer te zien.
Om de dag af te sluiten kregen we een Spice tour, waar we kennis maakten met de krachten en smaken van de kruiden. Natuurlijk daarna een winkeltje op wat smeersels aan te schaffen... Al met al een geweldige dag!

Nu stop ik, de bus gaar zo vertrekken. Straks op de trein. Degene doe 'Wie is de mol?' gekeken heeft heeft hiervan wel een beeld.... wens me succes. ;)

bye bye kus kus

• 03 Augustus 2015 - 20:34

Mam:

We zijn weer op de hoogte!!
    We hopen op snel meer leeswerk!!x

• 03 Augustus 2015 - 21:45

Henk:

Hoi Anita, jij kan je leerlingen toch een heleboel vertellen over al het moois wat je tijdens al je vakanties heb gezien. Heel veel succes en plezier met deze reis. Grtjs Henk

• 04 Augustus 2015 - 11:07

Suus (Oz):

Wow Anita, zo te lezen heb je weer een geweldige reis in the pocket ;) Geweldig, geniet ervan!! Liefs, Suus