Welkom in Schotland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu Welkom in Schotland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anita Ossebaar - WaarBenJij.nu

Welkom in Schotland

Door: Kiwi

23 April 2008 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hay hay

Dunedin is gebouwd door de Schotse immigranten op een Pennisula, schiereiland. De naam Dunedin komt van de stad Edinburgh... Dun Edin, maar later vervormd tot Dunedin.
De stad is bekend om een studenten stad, de Speights Brewery, Chocolate Factory, en de stijlst straat van de wereld.

Ik verblijf in een oud hotel, dat ze nu ook voor een deel gebruiken voor backpackers. Ziet er weer sfeervol uit en ligt midden in de stad. 's Avonds na aankomst een klein rondje stad gedaan met een NL-stelletje. Even de prachtige oude gebouwen in het ligt fotograferen. 's Avonds nog even een telefoontje van tante Jack. Echt heel heel leuk!

De volgende dag gelijk naar de Chocolate Factory voor een rondleiding. Leuk om te zien hoe alle repen gemaakt worden en door de fabriek worden vervoerd en verpakt. Onder de tour kregen we ook af en toe een reep toegestopt om te proeven. Dat luste ik wel, want de geur van choco in de fabriek maakte me wel wat hongerig. Als hoogte punt en afsluiting van de tour zag ik 1 ton vloeibare chocolade naar beneden storten, echt zo gaaaf! Dit is Haven:D. Als laatste kwamen we in de shop uit waar natuurlijk iets lekkers gekocht moest worden. Maar niet voordat ik weer even gebeld had met het thuisfront:D. Uiteindelijk heb ik een goede keuze kunnen maken.
's Middags de stad in en besloot ik toch maar een tour te boeken om een kijkje te nemen in de natuur op de Pennisula. Lijkt me wel weer erg mooi.
Verder naar Botanic Gardens gelopen, ook weer een prachtig park en gekeken of ik de stijlste straat kon vinden. Omdat die verder was dan ik dacht ben ik halverwege omgekeerd.
's Avonds lekker in de tv room gehangen met een kop Milo (hot chocolate).

Zaterdag op tijd op, om even op het internet te gaan en een bezoekje te brengen aan de weekend markt. Heerlijk kaas geproefd, maar niet gekocht. Heel toevallig kwam ik het Duitse meisje van de Catlins weer tegen...echt de wereld blijft klein;). 's Middags een warme lunch en een sandwich gemaakt voor de avond. Om 15.00 uur vertrok me tour. Eerst naar het verste punt (oost) om de Kings Albatross te zien. Die leeft hier op de Pennisula. Verder ook veel andere vogels, de naam even kwijt.
Daarna via een prive gebied naar een strand waar de bekende geel-oog pinguin leeft en waar je zeehonden en zeeleeuwen kan zien. Echt zo maf om hier pinguins te zien, een prachtig dier. Ik dacht eigenlijk dat ze alleen op de pool leefte. Ongeloofelijk weer, maar ook de zeeleeuwen, giga groot! Prachtig:D Na hier een paar uur te zijn geweest, was het tijd om langzaam naar huis te gaan. Het begon te regen en te donderen. Een prachtig uitzicht.
Rond 20.30 uur thuis en wie trof ik daar?? Helge, een NL meisje die ik in de eerste weken in Sydney heb ontmoet en waar mee ik oa samen mee naar Manly ben gegaan. Ik zie toc dat het een kleine wereld was. Lekker bij gekletst!:D Ze is hier even lang als ik en gaat een week eerder terug naar Oz als ik, dus die kon ik nog wel vaker tegen denk;). Leuk.
Weer even als slaapmutsje een warme Milo in de tv room, voor het slapen gaan.

Zondag wat uitgeslapen, de stray pickup was rond 11.30 uur. Nog een even in de tv room gehangen, een laatste rondje stad en toen was het al weer tijd om Dunedin te verlaten. Weer een nieuwe busdriver en weer nieuwe medereizigers. Toch nog even een bezoekje aan de stijlste straat van de wereld kunnen maken.
De reis brengt ons terug naar Queenstown en dat betekend dat het zuider deel erop zit.
Ben weer benieuwd wat me verder op te wachten staat.